Marketingtrainingen

NIMA Marketing-A:
Omschrijving:
Ieder bedrijf moet zich op zijn markt richten. Het is voor iedereen binnen een bedrijf dan ook nodig om te weten wat er bij de klant leeft en hoe je hierop in kunt spelen. In de bekende marketingcursus NIMA-A leert u hoe markten in elkaar zitten en wordt u de basiskennis en het basisinzicht bijgebracht dat u nodig heeft om beter te kunnen functioneren in een marketing- of verkoopadviserende functie: zowel in de consumentensfeer als in de business to business marketing.

Doelstelling:
  • Kennis en inzicht in marketingplanning verwerven om zelfstandig een goed verkoop- en marketingbeleid te ontwikkelen.
  • Voorbereiding op het NIMA-A examen.


  • Cursusduur: 26 dagdelen.
    Start: Als open cursus elk najaar. Als incompanytraining in onderling overleg.
    Plaats: Philips van Horne Scholengemeenschap in Weert of i.o.o. elders.
    Vooropleiding: HAVO, cursisten die 18 jaar of ouder zijn, kunnen zonder meer deelnemen aan de opleiding en het examen. Deelnemers met een NIMA Sales-A of NIMA Communicatie-A diploma krijgen vrijstelling voor een deel van het examen.
    Studiebelasting: ± 6 uur per week
    Onderwerpen:
  • Analyse van de in- en externe omgeving
  • Marktsegmentatie en positionering
  • Marketingstrategie: SWOT-analyse, groeistrategieën en concurrentiestrategieën
  • Afnemersgedrag: consument en business to business
  • Marktonderzoek
  • Productbeleid
  • Distributiebeleid
  • Promotiebeleid en nieuwe media
  • Prijsbeleid
  • Detailhandels- en dienstenmarketing
  • Customer Relationship Management


  • Cursusgeld: € 975,- (inclusief 19% B.T.W.) inclusief 2 trainingsbundels en 1 examenbundel; inclusief 2 toetsen; exclusief € 350,- examengeld en ± € 100,- boekengeld. Als incompanytraining prijzen in onderling overleg.
    Cursusleider: drs. Theo van de Sande

    NIMA Marketing-B:
    Omschrijving:
    Deze marketingopleiding is het vervolg op de cursus NIMA-A. De cursus is vooral bedoeld voor hen die in de commerciële beroepsuitoefening door willen groeien naar meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. We denken hierbij met name aan (junior) product- en accountmanagers, sales representatives, account executives en filiaalleiders. Het niveau kan het beste omschreven worden met een "Bachelor's Degree" (kandidaats op universitair niveau). De nadruk ligt op algemene marketing. Business to business marketing komt echter ook aan bod.

    Doelstelling:
  • De cursist moet op basis van een in- en externe analyse en gelet op de ondernemingsdoelstelling zelfstandig een marketingstrategie bepalen.
  • De cursist moet de kennis en de vaardigheid opdoen om zelfstandig informatie op te sporen en te structureren. Via deze analyse moet hij/zij een goed beeld krijgen van problemen en situaties om deze te kunnen oplossen.
  • Voorbereiding op het NIMA-B examen.


  • Cursusduur: 26 dagdelen.
    Start: Als open cursus elk najaar. Als incompanytraining in onderling overleg.
    Plaats: Philips van Horne Scholengemeenschap in Weert of i.o.o. elders.
    Vooropleiding: NIMA-A diploma of voldoende kennis en ervaring op marketingterrein (via gesprek met de docent te deduceren).
    Studiebelasting: ± 6 uur per week
    Onderwerpen:
  • Strategische ondernemingsplanning
  • Portfolio-analyse technieken
  • Strategische analyses en –opties en benchmarking
  • SWOT-analyse en concurrentie analyses
  • Werken met een balanced score card
  • Financiële analyses
  • Marketingstrategie en -tactiek
  • Afnemersgedrag: consument en business to business
  • Het strategische en operationele marketingplan
  • Marketingmix: met de nadruk op merk- en communicatiebeleid
  • Marktonderzoek en statistiek
  • Internationale marketing


  • Examentraining: Vanaf het begin van de cursus wordt examentraining ingebouwd aan de hand van cases zoals die ook op het NIMA-B examen getoetst worden.
    Cursusgeld: € 1275,- (inclusief 19% B.T.W.) inclusief 2 examenbundels en 1 toets; exclusief € 450,- examengeld en € 120,- boekengeld. Als incompanytraining prijzen in onderling overleg.
    Cursusleider: drs. Theo van de Sande